A terem rendje, balesetvédelem Számítógép használatának szabályai A számítógép részei (gépház, billentyűzet, egér, képernyő) Programok kijelölése, indítása (kattintás bal egérgombbal) Kilépés a programból, az egér használata, a Comenius Logo Gyermekjátékok c. programjának indítása (Gyümölcsöskert)
2.
Egér használata Comenius Logo Kifestő játék Színek felismerése, megnevezése Színezés mozzanatai:
A megfelelő szín kiválasztása kattintással
Kattintás a megfelelő területre
3.
A Comenius Logo gyermekjátékok: vonat A vonat indítása a megfelelő gombra kattintással történik. A sín telepítésének algoritmusa:
1. a megfelelő szín kiválasztása kattintással
2. A sín helyének megjelölése
Legkevesebb sínből kirakható útvonalak Megoldható-e az összes feladat?
4.
Comenius Logo gyermekjátékok: pontsorok összekötése Eddigi ismeretek gyakorlása
5.
Új ikonra kattintunk: Comenius Logo A Comenius Logo képernyője - ikonsor - Demok ("jelzőlámpás") A megjelenő ablakban több ikon látható - ikon kijelölése (békák) A program indítása kétféleképpen történhet:
az OK gombra kattintással
Az ikonon való dupla kattintással
Gördítő sáv használata
6.
Comenius Logo: Merlin Építőelemek kijelölése, helyre "varázsolása" a vonatoshoz hasonlóan Váltás az építőelemek között Új ismeret: legördülő menü - kilépés gomb
7.
Comenius Logo: rajz Színválasztás, ceruza vastagságának megválasztása Nyitott és zárt alakzat fogalma Zárt alakzat festése Menüsor (színez, toll, behoz, elment, töröl, kilép) Irka-firka a lapon különböző színekkel, vastagságokkal Önálló alkotás készítése, melyet elmentünk, a legszebbeket kinyomtatjuk Megnyitás - bohóc színezése Saját színező megtervezése papíron, elkészítése számítógépen - elmentése Egymás munkáinak "kiszínezése" A munkákból színező füzet nyomtatása - esetleges sokszorosítás
8.
Építés építőkockákból szabadon Meghatározott forma felépítése építőkockákból (minta alapján) kis csoportokban (szín, forma megfigyeltetése, hasonlít, ugyanolyan, különbözik fogalmak)
9.
Comenius Logo: kockakirakó játék Átlátszó kocka szerepe Új kép szerkesztése, elmentése - egymás által elmentett képek "újra felépítése"
10.
Puzzle (képkirakó)
11.
Játék a jobb- és a balkéz emelgetésére - zálogosdi Robotjáték "Menj előre ... lépést! és Menj hátra ... lépést!" utasítások versenyszerűen A Comenius Logo rajzlapja, benne a teknős Parancssor, írás a parancssorba - ismerkedés a billentyűzettel (betűk, számok, ENTER, SHIFT, BACKSPACE)
Teknőc a labirintusban Etesd a teknőcöt! (a négy tanult utasítás használata)
17.
Robotjáték - több utasítás egymás utáni végrehajtása Egyszerű ábrák rajzolása teknőccel (négyzet, betűk)
18.
Tollat le, tollat fel utasítások Autópálya rajzolása
19.
Labirintus tervezése és rajzolása - elkészült munka mentése saját könyvtárba
20.
Helyi menü használata - jobb oldali egérgomb Teknőcáthelyezés - húzom a vonalat - nem húzom a vonalat Pókháló rajzolása
21.
Színezés a teknőssel - színárnyalatok keverése
22.
Tollvastagság beállítása (többféle módszer)
23.
Háttérszín megváltoztatása
24.
Színezés zárt alakzaton belül
25.
Radír használata Varázsoljunk E betűből F betűt, F betűből T betűt, H betűből E betűt
26.
Csiga rajzolása Csiga tapogató csápjának megrajzolása teknőcáthelyezéssel Osztott háttér készítése (ég, fű) A legszebb munkák kinyomtatása
27.
Síkidomok válogatása különböző szempontok szerint (pl. szögek száma). Háromszögek kiválogatása, szabályos háromszög rajzolása teknőssel (segítséggel)
28.
Kisebb, nagyobb háromszögek rajzolása. Melyik adatot kell változtatni ahhoz, hogy változzon a nagysága?
29.
Ház rajzolása a tanult elemek felhasználásával
30.
Ház színezése, házsor készítése
31.
Képszerkesztő használata Az elkészült képek méretre vágása, nagyítása Képek mentése, felhasználása teknősként Képek készítése ezzel a módszerrel (tenger élővilága, utca rajzolása)
32-33.
Szöveg szerkesztése Paintben Rövid vers másolása, kép beillesztése